کشف حجاب به فرمان رضا خان

نخستین روز کشف حجاب به فرمان رضاخان! +عکس 
این اقدام رضا خان پس از تنها سفر خارجی‌اش به ترکیه و تحت تأثیر اقدامات غرب‌گرایانه آتاتورک انجام گرفت. پس از سفر وی به ترکیه در ایران شایعاتی درباره ممنوعیت حجاب در مدرسه‌های دخترانه پخش شد ولی در این زمان قانونی تصویب نشد.
 
نخستین روز کشف حجاب به فرمان رضاخان! +عکس 

رضا شاه قانون کشف حجاب را یک باره صادر نکرد. نخستین شایعات پیرامون قانون جدید، هنگامی پیدا شد که رضاشاه تحت تاثیر اصلاحات در افغانستان قرار گرفته بود و امان‌الله خان و ملکه ثریا، شاه و ملکه افغانستان در سال ۱۳۰۸ به ایران آمدند. ملکه افغانستان بی‌حجاب بود و جنجالی در میان روحانیون برانگیخت. آنان از رضاشاه خواستند ملکه افغانستان را در ایران مجبور به داشتن حجاب کند که رضاشاه نپذیرفت. در همین زمان شایعاتی درباره تصویب قانون منع حجاب پخش شد.
 
رضا شاه ترجیح می‌داد که مردم لباس متحدالشکل بپوشند، کلاه پهلوی به سر گذارند و نسبت به تقیدات دینی در زمینه حجاب سستی نشان دهند. رضا شاه که شدیداً تحت تأثیر بی‌حجابی زنان ترکیه قرار گرفته بود، این مسئله را پس از یک سال از گذشت سفر به ترکیه در آذر ۱۳۱۴ به محمود جم «رئیس‌الوزرا» چنین بازگو کرد:
«نزدیک دو سال است که این موضوع سخت فکر مرا به خود مشغول داشته‌است،
 
نخستین روز کشف حجاب به فرمان رضاخان! +عکس

 
خصوصاً از وقتی که به ترکیه رفتم و زن‌های آنها را دیدم که «پیچه» و «حجاب» را دور انداخته و دوش به دوش مردهایشان در کارهای مملکت به آنها کمک می‌کنند، دیگر از هر چه زن چادری است بدم آمده‌است. اصلاً چادر و چاقچور دشمن ترقی و پیشرفت مردم است. درست حکم یک دمل را پیدا کرده که باید با احتیاط به آن نیشتر زد و از بینش برد.»
 
بخشنامه کشف حجاب جهت تصویب رضاشاه در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۱۴ از طرف رئیس‌الوزرا به دربار فرستاده شد تا در اول دی دستور العمل اجرای غیر رسمی قانون کشف حجاب به تمام ولایات ایران ارسال گردد. در سال ۱۳۲۰ که رضاشاه ایران را ترک کرد اجرای قانون کشف حجاب سریعا فراموش شد.
 
نخستین روز کشف حجاب به فرمان رضاخان! +عکس

 
وزارت فرهنگ حکم داد از ورود زنان بی‌حجاب به دانشگاه جلوگیری شود و معلمان زن مدرسه‌ها و استادان زن دانشگاه‌ها مجبور شدند با حجاب به کلاس درس بروند. در تهران و سایر شهرها دختران دانش‌آموز و زنان به خاطر نداشتن حجاب مورد آزار و اذیت قرار گرفتند.
 

دیگر اقدامات محمد رضا شاه

رضا شاه به دلیل عشق به ایران و فرهنگ و تمدن ایرانی فرمان برپایی آرامگاهی باشکوه برای فردوسی بزرگ داد. آرامگاه فردوسی در شهر توس را به مناسبت 1000 سالگرد فردوسی با حضور مشهورترین فردوسی شناسان جهان ساختند و به بهره برداری رساندند. در همین راستا آرامگاهی باشکوه برای حکیم عمر خیام نیشابوری فیلسوف بزرگ مشرق زمین ساخته شد. سپس برای عطار و چند تن دیگر از بزرگ مردان ایران نیز این امر صورت گرفت .

اینک به صورت نمونه و کوتاه، به پاره ای از اصلاحات بنیادی رضا شاه که زمینه ساز پیشرفت علمی و اجتماعی کشور و به کلی بی سابقه بوده و بیشتر آن ها برای اولین بار انجام گرفته می پردازیم :

 

- ایجاد امنیت عمومی بی سابقه در کشور با سرکوبی اشرار و کوتاه کردن دست منتفذین محلی، روسای ایلات و مالکین متجاوز و ایجاد وحدت ملی.

- ایجاد ارتش نوین برای حفظ استقلال و تمامیت کشور و تامین امنیت عمومی و ایجاد نیروی هوایی، نیروی دریایی در آب های خلیج فارس و دریاهای عمان و خزر، تاسیس دبیرستان نظام در تهران و کرمانشاه و شهرهای دیگر، تاسیس دانشکده افسری، اعزام دانشجوی نظامی به کشورهای اروپایی از قبیل فرانسه، ایتالیا جهت تحصیل و تجربه در رشته های نظامی و فنی نیروهای زمینی، دریایی و هوایی.

- اجرای قانون نظام وظیفه عمومی در تمام نقاط کشور (مصوب 1304).

- تاسیس اداره کل آمار و ثبت احوال و اجباری کردن شناسنامه برای عموم اهالی کشور.

- احداث و توسعه راه های ارتباطی شهرها و مناطق مختلف در سراسر کشور پهناور ایران، احداث اولین تونل جاده ای کندوان و همچنین احداث پل بزرگ ورسک.

- احداث راه آهن سراسری شمال- جنوب (سال های 1312 تا 1315).

- اصلاح امور مالیاتی و بودجه عمومی، تنظیم امور مالی، بانکی، ارزی و پولی کشور.

- تبدیل واحد پول کشور به ریال که به صد دینار تقسیم می شود.

( گفتنی است که قبلا واحد پول ایران «قران» بوده که به هزار دینار تقسیم می شده است. هر ده قران به زبان ترکی یک تومان (یعنی ده هزار دینار) نامیده می شده و بر اساس آن سکه های یک قران (هزار دینار)، ده شاهی (500 دینار)، عباسی (200 دینار)، صد دیناری و یک شاهی (50 دینار) رایج بوده است.)  

- مساله بانک: در آن زمان بانک ایرانی وجود نداشت و داد و ستد پولی به وسیله ی بعضی تجارت خانه ها از قبیل تجارت خانه «تومانیاس» انجام می شد. همچنین چند بانک خارجی وجود داشت از قبیل بانک شاهی انگلیس، بانک استقراضی روس، بانک عثمانی.

در سال 1304 بانک سپه برای تنظیم امور مالی ارتش به وجود آمد. بعد از آن بانک ملی ایران بود که در سال 1307 افتتاح شد و نخستین سری اسکناس های ایران در سال 1311 به وسیله بانک ملی انتشار یافت. سپس بانک کشاورزی در سال 1311 و بانک رهنی در سال 1317 تاسیس و شروع به کار کردند.

- توسعه فرهنگ و آموزش همگانی، تاسیس دبستان و دبیرستان به سبک جدید، تاسیس دانشگاه تهران، هنرستان صنعتی، کتابخانه ملی (1316) و غیره.

- وضع قانون تقسیمات اداری کشور به استان و شهرستان و بخش و حدود اختیارات و وظایف آن ها. همچنین عناوین حکومتی از قبیل ایالت، ولایت، حاکم، نایب الحکومه منسوخ و عناوینی همچون استاندار، فرماندار، بخشدار، دهدار مقرر و معمول گردید.

- اصلاح نام شهرها و مناطقی که بر اثر هجوم بیگانگان منشاء خارجی داشته یا نامناسب بوده اند با تصویب فرهنگستان. از قبیل محمّره (خرمشهر)، دزدآب (زاهدان)، قرچه داغ (ارسباران)، خیاو (مشکین نهر)، ارومیه (رضائیه)، طهران (تهران)، حضرت عبدالعظیم (شهر ری) و بسیاری از شهرهای دیگر.

- تاریخ رسمی کشور، ماه و سال هجری شمسی تعیین گردید. (1304).

- لغو کاپیتولاسیون. کاپیتولاسیون به اتباع بیگانه به خصوص انگلستان، آمریکا و روس متجاوز این اجازه را می داد که در ایران هرگونه که مایل هستند رفتار کنند . اتباع این کشورها در ایران آزادی کامل دارند و هرگونه خلاف و جرم و جنایتی را فقط باید در کشور خود پاسخ بدهند. رضا شاه این امر ننگین را به پایان رساند.

- وزن و اندازه از قبیل خروار، من، چارک، سیر، درم، ذرع، جریب و ... که آن ها هم در هر منطقه متفاوت و مقیاس مخصوص خود را داشته به کلی منسوخ شد و در تمام کشور وزن و اندازه و پیمانه یکسان همانند کشورهای اروپایی به ترتیب اعشاری و سیستم متریک مانند متر، گرم، لیتر و سانتی گراد تبدیل گردید.

- اصلاح دادگستری به سبک کشورهای پیشرفته با وضع قوانین حقوقی و کیفری و آیین دادرسی با رعایت موازین شرعی و حقوق کشورهای اروپایی، ضمن استفاده از فضلای حوزه علمیه، فارغ التحصیلان حقوق داخلی و خارجی و همچنین تاسیس کلاس قضایی.

- تاسیس اداره ثبت اسناد و املاک، تاسیس دفاتر اسناد رسمی، تاسیس دفاتر ازدواج و طلاق و غیره به منظور تثبیت حقوق اشخاص و تضمین صحت معاملات.

- اصلاح امور شهرداری ها، احداث خیابان ها و میادین، توسعه معابر قدیمی و نظارت جدی و پیگیر در امور درختکاری خیابان ها، نظافت و جمع آوری زباله های شهری، احداث ساختمان شهرداری ها و تامین بودجه ی آن ها.

همچنین رییس بلدیه «شهردار» و اداره بلدیه «شهرداری» نامیده شد.

- تغییر نام رسمی کشور در مجامع بین‌المللی از «پرشیا» به «ایران» در سال ۱۹۳۵ میلادی (بیست و چهارم دى ماه ۱۳۱۳).

- لباس و کلاه متحدالشکل به سبک اروپایی معمول شد به طوری که در اندک مدتی لباس ایرانی با لباس کشرهای همسایه متمایز گردید و لباس های گوناگون که بعضی آثار باقی مانده نفوذ کشورهای همسایه و یا تسلط قدرت های متجاوز بیگانه بوده به تدریج از میان رفت.

- مساله حجاب و منع پوشش چادر زنان (17 دی 1314). در آن زمان علاوه بر چادر، چاخچور، نقاب، پیچه، مقنعه و روبنده نیز مرسوم بوده است.

- زنجیر زنی، قمه زنی، علم و شبیه خوانی های نامناسب در سوگواری ها و مکان های مقدس ممنوع شد. البته انجام فرایض و شعارهای مذهبی و آموزش مسایل شرعی در مسجدها و مجلس های وعظ آزاد بوده است.

- اقلیت های دینی و مذهبی در انجام فرایض و شعارهای مذهبی آزاد بوده و مانند سایر شهروندان ایرانی از حقوق اجتماعی برابر برخوردار گردیدند.

 

اقدامات محمد رضا ضاه پهلوی

رضا شاه پهلوی بنیان گذار سلسله پهلوی در 24 اسفند ماه 1256 در آلاشت مازندران چشم به جهان گشود و در 22 سالگی به خدمت نظام درآمد. رضا که کودکی یتیم بود دوران خردسالی را در فقر گذراند. در سال 1294 به فرماندهی نیروی شمال کشور گماشته شد و پس از سرکوبی یاغیان و شورشیان شمال کشور در سوم اسفند 1299 با شماری قزاق راهی تهران شد و سپس به نام «سردار سپه» فرماندهی کل قوا را عهده دار شد . تا سال 1302 خورشیدی به سمت وزارت جنگ و فرماندهی کل قوا خدمات شایان توجهی انجام داد و دگرگونی هایی در ساز و برگ آشفته کشور باقی مانده از دوره ننگین قاجار صورت داد .  

در چهارم آبان ماه 1302 به نخست وزیری برگزیده شد. در همان روز احمد شاه قاجار به اروپا رفت و در نهم آبان 1304 مجلس شورای ملی ایران پایان حکومت قاجار را اعلام نمود و احمد شاه قاجار را از پادشاهی ایران خلع کرد و حکومت موقت را به سردار سپه واگذار نمود . در 21 آذر ماه 1304 مجلس موسسان برپا شد و پادشاهی ایران به رضا شاه واگذار شد . در 28 آذرماه 1304 نخستین کابینه زمان رضا شاه برپا شد . در 6 دیماه فرمان انتخابات دوره ششم مجلس صادر گردید . در چهارم اردیبهشت 1305 آیین تاجگزاری وی صورت گرفت . 

او سرانجام در سال ۱۳۲۰، پس از اشغال ‌شدن ایران بر دست متفقین، تحت فشار انگلیس مجبور به ترک سلطنت گردید و سه سال بعد در شهر ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی به مرگ طبیعی درگذشت.

رضاشاه در دوران قدرت اصلاحاتی انجام داد که هرچند قاعده‌مند نبود اما نشان می‌دهد که وی خواهان ایرانی بود که از یک سو رها از نفوذ روحانیون، دسیسه بیگانگان، شورش عشایر و اختلافات قومی، و از سوی دیگر دارای موسسات آموزشی به سبک اروپا، زنان متجدد و شاغل در بیرون از خانه، ساختار اقتصادی نوین با کارخانه‏های دولتی، شبکه‌های ارتباطی، بانک های سرمایه‌گذار، و فروشگاه های زنجیره‌ای باشد. او برای رسیدن به هدفش (بازسازی ایران طبق تصویر غرب) دست به مذهب‌زدایی، برانداختن قبیله‌گرایی، ناسیونالیسم، توسعه آموزشی و سرمایه‌داری دولتی زد. 

رضا شاه که خود را میراث دار کوروش بزرگ می دانست، اهمیت بسیاری به آثار باستانی ایران که میراث بشریت محسوب می شود قائل می شد. به فرمان او تخت جمشید که سال ها در زیر خرابه ها و تله ای از خاک قرار داشت بازسازی و ترمیم شد. این حرکت با حضور باستان شناسان بزرگ جهان صورت گرفت. پس از تخت جمشید ده ها آثار باستانی دیگر ایران ترمیم و بازسازی شد و به ترتیب ثبت نمودن آن ها و حفاظت از آن ها نیز انجام شد .

 

شعر 22 بهمن


انقلابی چون سپیده پرنوید

فجر رستن، فجر رستن، فجر شوق

فجر بشکفتن چو گل در باغ ذوق

انقلابی چون سحر ظلمت شکن

تا به عمق کلبه‏ها پرتوفکن

فجر نورافشانی قرآن و دین

فجر قدرت‏یابی مستضعفین

انقلابی چون شفق سرشارِ خون

گوهر آزادگی را آزمون

فجر عزت، فجر رشد کارها

فجر دیگرگونی معیارها

انقلابی پیشرو مانند برق

در شکوهش عقل عالم مانده غرق

فجر جمهوری اسلامی کزان

صدهزاران روزِ روشن شد عیان

فجر برچیدن بساط زور و زر

شام استبداد آوردن به سر

انقلابی پر زشیران بیشه‏اش

نعره الله اکبر ریشه‏اش

سوره «والفجر» گر خوانی عمیق

راز این ده شب از او یابی دقیق

همسر اول محمد رضا شاه

فوزیه (دختر ملک فواد ، پادشاه اسبق مصر و خواهر ملک فاروق ،آخرین پادشاه مصر) ، اولین همسر محمدرضا پهلوی ، شاه مخلوع ایران ۱۱ تیر ۱۳۹۲ در منزل مسکونی خود در اسکندریه مصر درگذشت. 

همسر محمدرضا شاه پهلوی همسر شهناز پهلوی نادیا اسماعیل شیرین فساد جنسی محمد رضا شاه عروسی محمدرضا شاه بیوگرافی فوزیه همسر شاه بیوگرافی شهناز پهلوی بیوگرافی اردشیر زاهدی ازدواج محمدرضا شاه Fawzia Fuad 


چند سال پیش ، فوزیه دیگری که دختر ملک فاروق بود ، در گذشت و عده ای در ایران گمان بردند که همسر پیشین شاه مخلوع ایران در گذشته است حال آن که تنها یک شباهت اسمی در میان بود و همسر اول شاه ، ۱۱ تیر ۱۳۹۲ درگذشت.

همسر محمدرضا شاه پهلوی همسر شهناز پهلوی نادیا اسماعیل شیرین فساد جنسی محمد رضا شاه عروسی محمدرضا شاه بیوگرافی فوزیه همسر شاه بیوگرافی شهناز پهلوی بیوگرافی اردشیر زاهدی ازدواج محمدرضا شاه Fawzia Fuad 

در این عکس که در سال ۲۰۰۴ گرفته شده ، او همراه دامادش اردشیر زاهدی دیده می شود.

پرنسس فوزیه در ۵ نوامبر ۱۹۲۱ در کاخ راس التین در اسکندریه متولد شد. وی بزرگترین دختر ملک فواد یکم و همسر دومش نازلی صبری بود. فوزیه شهروند مصر ولی از تبار چرکسی، آلبانیایی و فرانسوی بود. او از دودمان پادشاهی محمدعلی پاشا بود. خاندان محمدعلی از تبار آلبانیایی بودند که در زمان فرمان‌روایی عثمانیها در مصر به مدارج بالا رسیدند. جد مادری او جنرال محمد شریف پاشا نخست وزیر و وزیر خارجه و یکی دیگر از اجداد او سلیمان پاشا از افسران ارتش ناپلئون بود که به اسلام گروید و نظارت بر بازسازی ارتش مصر را به عهده گرفت. پرنسس فوزیه تحصیلکرده سوئیس بود و به زبانهای انگلیسی و فرانسه علاوه بر عربی مسلط بود. او از نظر زیبایی اغلب با ستارهایی مثل ویوین لی و هدی لامار مقایسه می شد.

همسر محمدرضا شاه پهلوی همسر شهناز پهلوی نادیا اسماعیل شیرین فساد جنسی محمد رضا شاه عروسی محمدرضا شاه بیوگرافی فوزیه همسر شاه بیوگرافی شهناز پهلوی بیوگرافی اردشیر زاهدی ازدواج محمدرضا شاه Fawzia Fuad

فرخ دیبا و فوزیه 

ازدواج او با محمدرضا به هنگام ولیعهدی او در تاریخ ۱۶ مارس ۱۹۳۹ در قاهره انجام گرفت. پس از برگشت از ماه عسل، مراسم ازدواج در تهران نیز تکرار شد. ازدواج با شاه به فوزیه تابعیت ایرانی بخشید و مجلس شورای ملی او را ایرانی‌الاصل اعلام کرد. فوزیه در دوران ولیعهدی محمدرضا پهلوی به مدت یک سال همراه با همسرش در کاخ مرمر تهران اقامت داشتند. دو سال بعد محمدرضا جانشین پدرش رضاشاه شد. با آغاز سلطنت محمدرضا، روابط سرد میان این زوج به سرعت رو به تیرگی نهاد. اشرف پهلوی (خواهر دوقلوی شاه) و ارنست پرون (دوست همجنس باز و صمیمی شاه) در ایجاد این تیرگی نقشی کلیدی داشته‌اند. حاصل ازدواج محمد رضا با فوزیه دختری به اسم شهناز بود. ازدواج فوزیه و شاه ایران به جدایی انجامید. ثبت رسمی طلاق در مصر به سال ۱۹۴۵ و در ایران به سال ۱۹۴۸ انجام شد.

همسر محمدرضا شاه پهلوی همسر شهناز پهلوی نادیا اسماعیل شیرین فساد جنسی محمد رضا شاه عروسی محمدرضا شاه بیوگرافی فوزیه همسر شاه بیوگرافی شهناز پهلوی بیوگرافی اردشیر زاهدی ازدواج محمدرضا شاه Fawzia Fuad

از راست: محمدرضا پهلوی، ملکه نازلی مادر فوزیه، رضاشاه و فوزیه

همسر محمدرضا شاه پهلوی همسر شهناز پهلوی نادیا اسماعیل شیرین فساد جنسی محمد رضا شاه عروسی محمدرضا شاه بیوگرافی فوزیه همسر شاه بیوگرافی شهناز پهلوی بیوگرافی اردشیر زاهدی ازدواج محمدرضا شاه Fawzia Fuad 

بعد از آن فوزیه در ۲۸ مارس ۱۹۴۹ با سرهنگ اسماعیل حسین شیرین‌ بک وزیر دفاع و فرمانده نیروی دریایی سابق مصر و از بستگان خود در قاهره ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دو فرزند به نام‌های نادیا و حسین بود. با کودتای ضد سلطنتی ۱۹۵۲ در مصر، عنوان شاهزادگی از فوزیه گرفته و ثروتش نیز مصادره شد اما او عموماً برای احترام شاهدخت فوزیه خوانده می‌شد.

همسر محمدرضا شاه پهلوی همسر شهناز پهلوی نادیا اسماعیل شیرین فساد جنسی محمد رضا شاه عروسی محمدرضا شاه بیوگرافی فوزیه همسر شاه بیوگرافی شهناز پهلوی بیوگرافی اردشیر زاهدی ازدواج محمدرضا شاه Fawzia Fuad 

او پس از آن حاضر به ترک کشورش نشد و به همراه همسرش در اسکندریه زندگی می‌کرد. فوزیه هیچ‌گاه در مورد دوران ملکه بودنش مصاحبه‌ای نکرد و خاطراتش را منتشر ننمود.

میدانی نیز به نام وی(فوزیه) در شهر تهران نامیده شد که پس از جدایی او از محمدرضا به «میدان شهناز» و پس از انقلاب به میدان امام حسین تغییر نام داد. سرانجام فوزیه در ۱۱ تیر ۱۳۹۲ درسن ۹۱ سالگی و در مصر درگذشت و در شهر قاهره به خاک سپرده شد. او مسن‌ترین عضو خاندان ساقط شده محمدعلی بود که در مصر زندگی می‌کرد.

درباره فوزیه

فوزیه که در مصر با عنوانشاهدخت فوزیه شهرت داشت، نخستین همسر محمد رضا پهلوی، خواهر ملک فاروق پادشاه مصر و از خاندان سلطنتی این کشور بود. وی که از دودمان پادشاهی محمدعلی پاشازاده بود، تباری چرکسی، آلبانیایی و فرانسوی داشت چرا که خاندان محمدعلی از آلبانیایی هایی بودند که در زمان فرمانروایی عثمانی‌ها در مصر به مدارج بالا رسیدند.

ازدواج او با محمدرضا به هنگام ولیعهدی شاه ایران در ۱۶ مارس ۱۹۳۹ در قاهره انجام گرفت و پس از برگشت از ماه عسل، مراسم ازدواج در تهران برگزار شد. ازدواج با شاه به فوزیه تابعیت ایرانی بخشید و مجلس شورای ملی او را ایرانی الاصل اعلام کرد.

پس از آنکه رضاشاه از سلطنت برکنار و محمدرضا جانشینن وی شد، روابط فوزیه و شاه رو به سردی گذاشت؛ گفته می شود اشرف پهلوی (خواهر دوقلوی شاه) و ارنست پرون (دوست صمیمی شاه) در ایجاد این تیرگی نقشی کلیدی داشته‌اند.

ازدواج فوزیه و شاه ایران به جدایی انجامید و ثبت رسمی طلاق در مصر به سال ۱۹۴۵ و در ایران به سال ۱۹۴۸ انجام شد. بعد از آن فوزیه با سرهنگ اسماعیل حسین شیرین بک وزیر دفاع و فرمانده نیروی دریایی سابق مصر و از بستگان خود در قاهره ازدواج کرد. 

با کودتای ضد سلطنتی ۱۹۵۲ در مصر، عنوان شاهزادگی از فوزیه گرفته و ثروتش نیز مصادره شد. او که حاضر به ترک کشورش نشد به همراه همسرش در اسکندریه زندگی خود را گذراند. وی روز گذشته در 91 سالگی در اسکندریه از دنیا رفت.
 
 
 
 
فوزیه(کودک سمت راست) و برادر و خواهرش بر روی اسب


فوزیه در کودکی


فوزیه در کودکی


فوزیه در کنار دوخواهرش(نفر سمت راست)


فوزیه در جوانی


فوزیه در کنار خواهر و برادرش در لندن (نفر سوم از راست)


فوزیه و خواهرش (نفر سمت راست)


جشن نامزدی فوزیه و ولیعهد ایران در مصر


جشن ازدواج با ولیعهد ایران در مصر


مراسم ازدواج ولیعهد ایران و فوزیه 


جشن ازدواج با ولیعهد ایران در تهران


پس از ازدواج با محمدرضا پهلوی در تهران


پس از ازدواج با محمدرضا پهلوی در تهران


در کنار مادر و همسرش درتهران


در کنار همسرش محمدرضا پهلوی در مکانی نامعلوم


در کنار محمدرضا پهلوی در مکانی نامعلوم در ایران


در کنار محمدرضا پهلوی در مکانی نامعلوم در ایران


عکس یادگاری با محمدرضا پهلوی پس از تولد شهناز


عکس یادگاری با محمدرضا پهلوی و شهناز در کاخ سلطنتی


تمبر ویژه ازدواج محمدرضا پهلوی و فوزیه


با دختر خردسالش شهناز


عکس یادگاری با شهناز


عکس یادگاری با محمدرضا پهلوی و شهناز